Co uwzględnić, wybierając nagłośnienie estradowe?

Co uwzględnić, wybierając nagłośnienie estradowe?

Nagłośnienie estradowe jest jednym z elementów, które decydują o powodzeniu wydarzenia. Słowa i muzyka powinny być słyszane w każdym miejscu na terenie eventu. Źle dobrany sprzęt może odstraszyć i zmęczyć publiczność. Zastanawiasz się, co jest ważne w wyborze? Skorzystaj z poniższych wskazówek, jeśli przygotowujesz koncert, festiwal, imprezę plenerową lub targi.

Nagłośnienie estradowe z szacunku do artystów i widzów

Specjaliści od nagłośnienia odpowiadają za dobry odbiór tego, co dzieje się na scenie. Zapewniają dobre wrażenia, chociaż sami się nie wypowiadają, nie są muzykami, aktorami czy prelegentami. Dzięki nim do widzów dociera czysty, niezakłócony niczym dźwięk. Można więc na spokojnie cieszyć się imprezą. Wszystko jest słyszalne, komunikaty prowadzących są jasne i zrozumiałe.

Przeczytaj również: O czym pamiętać, wybierając nagłośnienie na imprezę?

Dbając o nagłośnienie estradowe niejako okazujesz szacunek publiczności. Ale także samym występującym. Szczególnie artystom. Śpiew i muzyka należą do dziedziny sztuki. Wyobrażasz sobie, że ktoś dostrzeże w nim piękno i będzie odczuwać przyjemność ze słuchania, jeśli dźwięk będą zakłócać szumy, zgrzyty, piski albo przerwy w nagłośnieniu? Odpowiedź jest jasna.

Czym wyróżnia się profesjonalne nagłośnienie estradowe?

Sprzęt niskiej jakości wykonany jest z tworzyw sztucznych. Tymczasem profesjonalne nagłośnienie posiada karkasy cewek z włókna szklanego. Jest to droższy materiał, ale też dużo lepszy i trwalszy.

Ważne jest też odprowadzanie ciepła z cewek głośnikowych. Tutaj lepiej postawić na głośniki niskotonowe. Są wytrzymalsze, szczególnie jeśli podłączy się do nich instrumenty muzyczne.

Nagłośnienia estradowe — aktywne czy pasywne?

W profesjonalnej terminologii używa się określenia nagłośnienia aktywnego i pasywnego. Jaka występuje między nimi różnica? Tkwi ona w sposobie przenoszenia dźwięków. Pasywne kolumny potrzebują wzmacniacza. Kieruje on sygnał do zwrotnicy, a ta rozdziela go na pasma i kieruje do poszczególnych głośników. Dźwięk przechodzi więc przez wzmacniacz.

Aktywne kolumny estradowe nie wymagają takiej współpracy z zewnętrznym sprzętem. Sygnał płynie od razu do zwrotnicy, a z niej do wbudowanych w głośniki wzmacniaczy. Aktywne nagłośnienie działa więc na niezależnym napędzie. Wyposażone jest też w wejścia USB, czytnik kart pamięci i Bluetooth. Obsługuje sygnały cyfrowe i analogowe. Jest wygodniejsze w obsłudze, aczkolwiek jego budowa jest bardziej złożona.

Zastanawiasz się, co jest lepsze? To zależy. Jeśli oczekujesz większej mobilności, lepszym rozwiązaniem będzie nagłośnienie aktywne. Audiofile jednak preferują typ pasywny. Umożliwia on bowiem podłączenie z zewnątrz do kolumn wzmacniacza wysokiej klasy. To wiąże się z doskonalszą jakością dźwięku.

Jednakże trzeba wziąć pod uwagę też to, że mniejsze okablowanie w głośnikach aktywnych przekłada się na mniejsze ryzyko popsucia dźwięku. Koszty wynajmu czy zakupu są tu też niższe. Nie musisz poza tym martwić się dobieraniem zewnętrznego wzmacniacza. Ten wbudowany w kolumny jest dostosowany specjalnie do nich. Z drugiej strony, nie dobierzesz sam dźwięku, na którym ci zależy. W pobliżu musi też znajdować się gniazdo o mocy 230 V. Określ więc swoje potrzeby i zdecyduj.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.