Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak przygotować wystawę twórczości?
Wystawa własnej czy czyjejś twórczości to zawsze emocjonujące wydarzenie, bo związane z duszą artysty i mające na celu przyciągnięcie odbiorców. Jeśli zastanawiasz się, jak podejść do organizacji ekspozycji, koniecznie zapoznaj się z poniższym poradnikiem. Ważną kwestią jest wernisaż. Co uwzględnić w przygotowaniach, by zapewnić sukces wystawie? Czytaj dalej.
Jak zaplanować wystawę?
Wystawa musi być dobrze zaplanowana, a potem dopięta na ostatni guzik, by odniosła sukces. Zastanów się nad następującymi kwestiami:
Ekspozycje — co chcesz pokazać ludziom? Fotografie a może inny rodzaj sztuki?
Miejsce — zrób research i wypisz obiekty, które najlepiej nadają się na prezentację prac twoich lub cudzych. Atrakcyjne miejsca, takie jak domy kultury mogą mieć odległe terminy, weź to pod uwagę i zaplanuj wszystko z dużym wyprzedzeniem.
Czas — otwarcia i trwania wystawy.
Oprawa dla obrazów i fotografii — ramy, pleksi czy tektury.
Budżet — oblicz, ile będzie cię kosztować przygotowanie ekspozycji i opłacenie udostępnionych ci powierzchni. W przypadku wystawy fotografii, musisz wziąć pod uwagę koszty wydruku.
Temat wystawy — wystawa powinna mieć temat.
Promocja — to szeroki temat. Potrzebujesz plakatów i ulotek reklamowych, ogłoszeń w Internecie. Warto skontaktować się też z mediami, przygotować zaproszenie na wystawę oficjalne i dla gości z osobna.
Jedzenie — zastanów się, czy bufet/catering nie byłby dobrym pomysłem w przypadku wernisażu. Przekąski mogą być zachętą do pozostania dłużej i porozmawiania na temat wystawianych prac.
Wystawa indywidualna czy w grupie — oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. W grupie koszty są niższe, ale za to trzeba dzielić się powierzchnią.
Aranżacja przestrzeni — musi być dopasowana do twórczości i wyglądać estetycznie. Jeśli pomieszczenie będzie za duże, pozostaną w nim puste ściany. Co sobie pomyślą odbiorcy, przechodząc obok nich?
Jaka jest najlepsza pora na wernisaż wystawy?
Najlepiej, jeśli wernisaż wystawy odbędzie się w taki dzień i w takich godzinach, kiedy ludzie mogą przyjść. Czyli nie w typowych godzinach pracy, w środku tygodnia. Najlepiej jest organizować takie wydarzenia późnym popołudniem w piątek. W sobotę lub niedzielę ktoś może być na wyjeździe albo nie mieć transportu, którym dojechałby na uroczyste otwarcie wystawy. Spokojne, ukulturalniające wyjście po pracy w piątek brzmi za to już zachęcająco.
Co jest ważne w promocji wystawy?
Przede wszystkim — działanie online i offline. Uruchom wydarzenie na Facebooku. Zaproś do niego znajomych, poproś o polecenie. Zaproszenie i zapowiedzenie wystawy powinno się także znaleźć na stronie internetowej instytucji czy restauracji, w zależności od tego, gdzie będziesz wystawiać. Jak najwięcej osób musi dowiedzieć się, co się szykuje i dlaczego warto to zobaczyć. À propos patrzenia — warto zaprojektować atrakcyjny plakat. Możesz go umieścić, za zgodą władz miasta, w widocznych miejscach publicznych.
Redakcje chętnie otrzymują informacje na temat zbliżających się wydarzeń. To dla nich okazja do przygotowania ciekawego materiału dla swoich odbiorców. Skontaktuj się więc jako organizator z odpowiednimi mediami: prasą, telewizją, radiem i tymi, którzy działają w Internecie.
Jeśli opracowujesz wystawę dla dzieci, rozważ zaproszenie nauczycieli, pedagogów razem z przedszkolakami i uczniami. Zaplanuj warsztaty dla najmłodszych. Im atrakcyjniejszą ofertę przedstawisz, tym większe prawdopodobieństwo przyjęcia zaproszenia.
Jeśli prowadzisz swoją stronę internetową, koniecznie umieść na niej informację o tym, gdzie można w najbliższym czasie zobaczyć twoją twórczość. Warto umieścić w sieci jakieś zajawki. Ktoś musi poznać twój styl, zobaczyć choć trochę, co reprezentujesz. Zrób innym smaka na więcej. Bądź też aktywny w mediach społecznościowych — to obowiązkowy element działań marketingowych.
Jakie miejsce wybrać na wystawę?
Dobrze jest korzystać z różnych możliwości i nie polegać tylko na instytucjach kultury. Zaletą współpracy z nimi jest to, że organizatorom udostępnia się potrzebne materiały: ramy, pianki, oświetlenie i nagłośnienie.
Dobrym pomysłem są też restauracje, kawiarnie, bary i hotele. Pamiętaj jednak, by wybierać miejsca, które odpowiadają stylowi i klimatowi twojej sztuki. Ktoś tworzy klasyczne obrazy, a ktoś inny lubi fotografować opuszczone budynki lub malować w duchu abstrakcji i to w neonowych kolorach. Dopasowując aranżację przestrzeni do prac, zwiększasz szansę na to, że trafią do właściwych odbiorców, a dalej — zostaną sprzedane.
Zastanów się, gdzie spotkasz swoją grupę docelową. Na uniwersytecie? W klimatycznej kawiarni? A może w centrum handlowym? Bez względu na to, gdzie odbędzie się wystawa, miejsc promocji może być wiele. Działaj więc!
Z pewnych względów dobrym pomysłem jest wystawa plenerowa. Do jej zorganizowania potrzebujesz pozwolenia władz miasta. Jej zaletą jest to, że docierasz mimowolnie do tych, którzy normalnie nie odwiedzają domów kultury, muzeów czy restauracji.
Jeśli wśród gości uwzględniasz osoby zza granicy, pamiętaj również o tym, by zadbać o komunikację. Przydadzą się tłumacze i ulotki w kilku językach.
Podczas wernisażu bądź obecny. Szukaj kontaktu z odbiorcami i bądź gotowy na odpowiadanie na pytania. Wernisaż jest dla ciebie okazją do nawiązania ciekawych relacji, wymiany wizytówek i znalezienia sponsorów. Opowiedz o sobie i swojej sztuce. Zastanów się, czy nie wzbogacić nieco formy wernisażu: odpowiednią muzyką czy efektami świetlnymi. Byle w zgodzie z ekspozycją.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana